#bloggingtips Relația cu brandurile

Bună, draga mea!

A trecut ceva timp de la ultima postare din această categorie #bloggingtips, pe care am început-o cu entuziasm. Dar am de gând să o reiau, pentru că mai am câteva lucruri de spus despre blogging. Lucruri pe care le-am observat, chestii de care m-am lovit în 4 ani și jumătate, dar și lucruri care mi-ar plăcea să se schimbe în acest domeniu.

Se presupune că atunci când ai sau îți dorești o colaborare cu un brand, trebuie să existe o situație în care ambele părți câștigă. Tu, ca blogger, poți primi produse gratuite spre testare, notorietate în mediul online și chiar bani pentru diferite campanii. Iar brandul primește reclamă, vizibilitate, recunoaștere și de preferat și vânzări.

Nu trebuie să ne ascundem, căci până la urmă acesta este un domeniu al vânzărilor și brandurile vor să vândă prin tine. Nu cred că mai este un secret și nici un subiect tabu. Perfect de acord și ușor de înțeles. Și eu dacă aș avea un brand, mi-aș dori să îl fac cunoscut, să ofer produsele spre testare și aș aștepta în schimb vizibilitate și ulterior să crească cifra vânzărilor.

Iată un exemplu de colaborare de tip barter (sau nu neapărat) – primești spre testare o nouă cremă de față. Îți place, nu ai avut probleme de la ea pe perioada testării, însă citind lista de ingrediente descoperi că se află pe acolo un iritant, niște alcool poate sau parfum. Și alegi să nu menționezi acest lucru. Sigur, brandul nu ar fi încântat să se menționeze aspectele negative, dar cred că trebuie să înțeleagă și ei faptul că produsul lor nu se potrivește tuturor. În exemplul de față, persoanele cu ten sensibil, cu rozacee sau acnee nu ar fi încântate să cumpere produsul lăudat de bloggerul preferat, în care au încredere și să descopere că acei iritanți îi inflamează și mai rău roșeața sau acneea.

Iată un alt exemplu de colaborare de tip barter (sau nu neapărat) – primești un fond de ten nou lansat, despre care știi din străinătate și abia așteptai să îl încerci. După câteva încercări, te declari nemulțumită. Pur și simplu nu ți se potrivește. Poți menționa faptul că produsul se potrivește unui alt tip de ten și îți exprimi regretul că nu era ce te așteptai, că nu este pentru tine. Sau poți să îl lauzi, doar pentru a nu fi sărită de pe liste, când se va lansa un nou produs. Te asiguri în felul acesta că brandul nu te va sări data viitoare. Într-o asemenea situație, cel mai probabil eu aș vorbi cu persoana care mi-a trimis produsul și i-aș explica experiența mea. Ori aleg să nu menționez produsul, ori revin cu un mic update pe rețelele sociale și menționez că poate fi un fond de ten bun pentru tenurile x sau y.


Sinceritatea este un mare atu în această industrie!

Bloggerul trebuie să fie conștient că sinceritatea este un mare atu în această industrie. Și nu cred că își dorește să își piardă credibilitatea în fața cititorilor, pentru câteva produse/bani sau alte motive. Sunt sigură că nu vrea asta. Sau cel puțin, sper că nu vrea asta. Însă și tu, ca și consumator, trebuie să te informezi mai mult cu privire la un anumit produs. Există și site-uri unde poți verifica lista de ingrediente de exemplu, poți căuta recenzii (și sigur vei găsi, în special într-o limbă străină, dacă nu în română)

Înainte de a cumpăra din impuls și de a-ți arunca banii pe geam doar pentru a fi la modă, informează-te!

Sfatul meu este să nu cumperi un produs doar pentru că este lăudat, pentru că este la modă și pentru că toată lumea îl folosește. Pentru că…ghici ce? Nu există nici măcar un produs pe lumea asta care să se potrivească tuturor! Nu există! În plus, nu cred că ai avea ce face cu prea multe produse de machiaj în sertare. Sau da?

Dar cum ajungi la branduri?

Asta este probabil cea mai întâlnită întrebare în rândul celor care sunt la început. Cred că în primul rând aș menționa (probabil nu pentru prima dată) motivul pentru care îți faci un blog. Dacă o faci doar pentru a primi produse sau pentru a merge la diferite evenimente, să știi că nu este nici un PR, nici un brand care te va descoperi imediat ce ai scris primul articol și care te va invita la evenimentele fancy din industrie. În cazul meu, spre exemplu, a durat cam 6 luni de zile să am o primă colaborare de tip barter.

Și nu pot spune că nu îmi doream să am pe blog branduri celebre, că aș minți. Însă nu acesta a fost principalul motiv pentru care am început să scriu. Cred că nu mai are rost să insist pe acest subiect totuși, ai înțeles ideea.

Unii spun că nu e etic să trimiți un mail de prezentare, să menționezi câteva postări în care ai folosit produsele acelui brand și să îți încerci șansa. Să spui și altora că exiști și că uite ce poți tu să faci. Eu sunt de părere că este perfect în regulă să faci asta. Ba chiar și eu am trimis mailuri – la unele nu am primit nici astăzi răspuns (și urăsc chestia asta, așa că ai grijă să răspunzi mereu, indiferent care este răspunsul tău), la altele am primit refuzuri, dar au fost și oameni care m-au acceptat și au fost de acord să colaborăm.

Aș mai putea menționa și despre unele refuzuri pe care le poți primi, pentru care nu contează neapărat ce faci. Ci au la bază cunoștințele unor anumite persoane în domeniu care te pot ajuta să ajungi pe anumite liste – practic, este vorba despre cât de mult cunoști o persoană influentă, care să te bage în față, să îți deschidă anumite uși, ca să mă exprim pe înțelesul tuturor. Sau și mai bine spus, cât de mult îți place să pupi în fund o persoană pentru ceva invitații la evenimente sau goodie bags.

Și nu mă înțelege greșit – nu spun că toți care au reușit au ajuns sus în acest mod, pentru că unii chiar fac lucruri inedite, au și puțin (mai mult) noroc, sunt onești și s-au ridicat în timp! Bravo lor! Omul potrivit la momentul potrivit! Omul potrivit pentru campania potrivită!

Cum să faci o recenzie de produs?

Cu sinceritate și research. Pentru că în momentul în care tu spui despre toate produsele că sunt minunate, sunt geniale, sunt cele mai cele – zău, cine te mai crede? Nu se poate să ți se potrivească absolut toate produsele primite. Pur și simplu, eu refuz să cred asta. Refuz și gata! Nu mă poți convinge de contrariu.

Atunci când postez despre un produs, o carte sau despre o locație faină descoperită recent, am dat mereu taguri către branduri sau către locație, fie că a fost o colaborare sau ba. Și nu voi fi ipocrită să nu recunosc că am făcut asta și încă o fac sperând la o vizibilitate mai mare (căci este greu printre atâtea pagini și bloguri), dar și pentru că îmi doresc să primesc un răspuns de la cei care se ocupă de acea pagină de Instagram de exemplu. Și iată cel mai recent exemplu de așa da!

Dar atunci când tu postezi despre ceva care îți place și dai tag brandului și nu primești nici o mențiune la poza ta muncită, e cam trist. Și dacă asta se repetă des, devine cu adevărat frustrant. Și cred că de aici mi-a venit totuși ideea articolului de astăzi. Da, cu siguranță de aici, căci m-am ofticat, m-am supărat și am fost dezamăgită că în România nu există această susținere reciprocă. Și spun asta pentru că am primit reposturi sau mențiuni de la branduri din afară, pe care le-am tăguit pur și simplu într-o poză. Nu că aș fi cumpărat produsul musai de la ei. Dar cred că acele branduri înțeleg cât este de important să fii susținut, să ți se aprecieze produsele de oriunde ai fi.

Win-Win situation? Nu întotdeauna!

Vorbeam de o situație în care ambele părți să câștige, să existe a win-win situation, dar de cele mai multe ori această situație nu există. Sunt branduri mari, foarte mari din afara țării care te pot menționa chiar și pe InstaStory cu un tag și un “Thank you, dear!” Iar asta îți aduce o bucurie, este ca o recunoaștere că faci bine ce faci. Iar asta îți poate aduce chiar și noi urmăritori.

Bineînțeles că există și branduri din România care fac asta. Ba chiar îți dau repost la poze sau articole pe pagina lor, te tăguiesc și îți mulțumesc pentru reclama adusă. Iar aceste branduri îmi sunt cele mai dragi. În primul rând pentru că recunosc că ceea ce face un blogger este totuși o muncă, chiar dacă este o pasiune. O postare, un articol, un clip poate dura chiar și ore întregi de realizare, de gândire a conceptului, de implementare, de editare, până ajunge în forma finală, aceea pe care o vezi tu.

Cifre vor, cifre primesc!

Aș putea să menționez și despre modul în care poți ajunge la branduri. Căci nu este deloc ușor. În multe cazuri, am fost norocoasă, în altele chiar deloc. Dar cum nu poți fi pe placul tuturor, trebuie să accepți și refuzuri. Dar ce faci când acele refuzuri sunt doar pentru că nu ești eligibil pentru un brand sau pentru o campanie doar pentru că nu ai mai mult de 10.000 de urmăritori pe Instagram? Ce faci când ți se închide o ușă doar pentru că nu cunoști pe cine nu trebuie? Sigur, poți să te împrietenești cu x, pentru ca apoi să ai și tu un loc asigurat la următoarele campanii sau poți pur și simplu să mergi mai departe, fără să te stresezi pentru asta atât de mult.

Marea majoritate a brandurilor din România (și nu numai) vor cifre. Vor să existe un număr mare la Followers acolo, pe Instagram, fără să mai conteze că au 10 likeuri la o poză. Fără să mai conteze că în secolul XX încă se folosește blitz-ul la poze, pozele încă sunt neclare și întunecate. Și să nu crezi că spun asta din invidie sau din frustrare, ba chiar deloc. Sunt super chill în privința asta și realizez și mai mult motivele pentru care eu continui să mă expun în mediul online.

Așa că nu trebuie să ne mai mirăm de ce unele conturi ajung la 10K într-o noapte, două. Fiecare este liber să facă ce consideră, evident, însă acest lucru poate chiar afecta alte conturi bune, cu poze muncite, cu mult suflet, care nu ajung unde trebuie, doar pentru că au așa puțini urmăritori.

Mulțumesc brandurilor care mă susțin, brandurilor care nu impun și brandurilor deschise!

Și aleg să îmi păstrez sinceritatea pentru acei oameni care îmi trimit mesaje frumoase, mă încurajează, pentru acei oameni care empatizează cu mine, pentru acei oameni care gândesc la fel ca mine și pentru acei oameni care sunt alături de mine într-o comunitate micuță, dar specială, pe care am construit-o cu foarte mare dragoste.

Pe final, vreau să mulțumesc brandurilor care au încredere în mine, care mă susțin, deși nu am cel mai mișto feed pe Instagram de exemplu, celor care văd și dincolo de poze și celor care nu caută doar numere și vor să fie recomandați chiar și în mediul offline. Mulțumesc și apreciez din suflet brandurile și oamenii de PR care chiar te susțin și te apreciază! Sper ca din ce în ce mai multe branduri să înțeleagă cât de importantă este această susținere reciprocă!

Tot din categoria #bloggingtips, citește și:

În încheire, mi-ar plăcea să discutăm deschis despre acest subiect – relația cu brandurile. Tu cum întreții relația cu brandurile cu care colaborezi? Cum crezi că este cel mai bine să ajungi la branduri? Ce compromisuri ai făcut cu pasiunea ta pentru blogging?

PS: M-ar ajuta un share, dacă ți-a plăcut articolul! Pentru că #sharingiscaring

Mulțumesc pentru vizită! Cu stimă și drag, Lory!

Comments

comments

12 thoughts on “#bloggingtips Relația cu brandurile

  1. Foarte interesant acest articol! Sunt totalmente în asentimentul opiniei tale, și eu cred cu fermitate ca sinceritatea în relație cu cititorii/urmaritorii e esențială! Iar partea de colaborări e într-adevăr placuta, însă în primul rand, trebuie sa existe pasiune, plăcere în activitatea de blogger, colaborările sunt doar un plus, ca rezultat al muncii! Te pup

    1. Bineinteles, este nevoie de pasiune, dedicare.
      Si cum ai punctat si tu foarte bine, colaborarile vin ca un plus in urma muncii tale. Insa chiar daca acestea nu vin sau nu sunt foarte multe, cred ca totusi nu este esential. Poti scrie si fara sa ai colaborari, poti face recenzii de produse – caci in orice caz, iti cumperi, nu astepti sa primesti.
      Te pup si eu si multumesc pentru vizita si feedback!

  2. Felicitări pentru articol! Ai spus adevarul,lucrurilor pe numesunt de acord cu tine

  3. Pentru mine, o propunere de colaborarea din partea unui brand ar fi ceva care mi-ar ridica moralul in zilele alea in care nu inteleg ce mai cauta si blogul meu pe net. Al meu e foarte mic ca sa fie “vazut” de branduri dar nici n-as trimite mailuri catre ei. Sunt de parere ca fiecare companie isi are lista de bloggeri deja (probabil foarte numeroasa) catre care isi trimit noutatile, deci as incerca marea cu degetul. Din pacate, asa cum ai scris si tu, conteaza cifrele si nu ceea ce faci si cat te implici. Se merge pe prietenii cu oamenii de la PR si pe followers cumparati. Am vazut articole scrise gresit gramatical sau vloguri in care nu pronunta corect numele produsului…Poate ma insel, dar asa vad eu lucrurile. Te pup si iti doresc o zi buna!

    1. Larisa, Ce cauta blogul tau pe net? Iti place sa scrii, sa faci poze si iti place sa impartasesti idei si pareri cu oamenii – asta cauta!
      Unele branduri si companii au liste cu oamenii cu care lucreaza de mult poate, asa este, insa asta nu inseamna ca nu vei gasi branduri cu care sa poti colabora si tu. Nu tuturor le pasa de cifre, asa ca nu te descuraja.
      Prietenii cu oamenii de la PR si followers cumparati – cred ca este o problema generala, nu doar la noi intalnita.
      Cred ca pana la urma, tot ce trebuie sa conteze este sa faci ce iti place, fie ca ai colaborari multe, putine sau deloc. Gasesti despre ce sa scrii cu siguranta, chiar daca primesti produse sau nu. Idei sunt – chiar multe. Si eu am scris mult fara sa am colaborari, asa ca de aceea ziceam eu de win-win situation…noi, ca bloggeri, putem scrie si fara sa primim produse. Pe cand brandurile au nevoie de vizibilitate, de recunoastere mai mare si mai multa, de peste tot. Chiar si niste conturi mici pot face oamenii sa cumpere un produs. Pentru ca printre prieteni, cunostinte, familie, discuti despre tot felul de lucruri. Si inevitabil ajungi sa fii intrebata despre nu stiu ce produs pentru par, unghii, etc. Si asa ajungi sa recomanzi un produs al unui brand cu care chiar daca nu colaborezi, iti place produsul.
      Nu stiu daca m-am facut inteleasa, dar sper ca da.
      Pana la urma, fiecare este liber sa faca asa cum considera si cel mai important este sa iti vezi de drumul tau, de ceea ce vrei tu sa faci!
      Te pup si eu si…mai mult curaj! Tu faci o treaba buna!

  4. Mi-a plăcut articolul tau ai pus punctul pe I. In spatele unui articol e o munca imensa si nu toti apreciaza munca unui blogger…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Este necesara bifa GDPR

*

Sunt de acord

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: