Recenzie carte: Memoriile unei gheişe

Bună, draga mea!

În aprilie am realizat un articol în care mentionam câteva titluri pe care vrea le bifez până la sfârşitul acestui an. “Memoriile unei gheişe se află printre cele 10 titluri de atunci şi bucur enorm am găsit-o la un preţ extrem de mic, moment încare nu a contat altceva şi am pus-o în coş, aşteptând cu sufletul la gură o devorez. Ştiu atunci multe fete mi-au recomandat-o şi multe dintre voi aţi citit-o şi v-a plăcut, iar eu spun această carte nu cred are cum nu îţi placă! De la povestea în sine, la detaliile spuse cu atâta precizie, încât efectiv ai vrea o citeşti într-o singură zi; te închizi în cameră şi o citeşti!

Nici nu ştiu cum scriu despre această carte, pentru îmi este frică nu stric ceva, nu omit ceva important, însă voi începe prin a spune povestea este de fapt ceva real. Gheişa care a relatat despre viata ei scriitorului Arthur Golden a murit, cu mulţi ani în urmă, iar dorinţa ei a fost ca publicarea se facă cu mulţi ani după ce ea va muri, pentru a nu exista probleme referitoare la personajele menţionate în carte. Persoane care au existat, care s-au bucurat de serviciile gheişelor.

Povestea lui Chiyo Sakamoto, în vârstă de 9 ani, începe de fapt în momentul în care ea şi sora ei sunt vândute şi ajung în alt oraş, într-o okiya (casă a gheişelor). Fetiţele sunt despărţite şi nu mai ştiu una de alta din acel moment. Chiyo trebuie să trăiască cu acest gând, trebuie se supună regulilor casei în care este primită, astfel încât poate fi trimisă la şcoală, devină o gheişă adevărată şi astfel  întreţină casa în care locuieşte. Se împrieteneşte cu o fetiţă care este şi ea servitoare şi care speră fie trimisă la şcoală, devină gheişă, fetiţă pe care o numeşte ea Dovlecel. În casă unde cele două fetiţe stau, trăieşte cea mai cunoscută gheişă de atunci, cea mai frumoasă şi cea mai crudăHatsumomo. Aceasta este cumva invidioasă pe Chiyo, pentru este o fetiţă cu ochi superbi, de “apăşi vede în ea un potenţial mare în cazul în care ar deveni gheişe, îi este frică nu fie detronată, astfel încât îi pune multe piedici, aceasta fie bătută şi rămână o servitoare. O foloseşte totuşi pentru a se răzbuna pe rivala ei, Mameha, promiţându-i ca ii va da detalii despre sora ei.

Într-o zi, plângând pe stradă, aceasta este observată de Preşedinte, care încearcă o liniştească; îi cumpără o îngheţată şi îi o bastistă cu nişte bănuţi şi o roagă zâmbească pentru el. Fetiţa se uită la el şi îi zâmbeşte. Inspirată de actul lui de bunătate (bunătate cu care nu s-a întâlnit prea des în viaţa ei), Chiyo îşi doreşte devină o gheişă şi într-o zi, devină parte din viaţa Preşedintelui. Banii primiţi îi cheltuie nu pe mâncare (i-ar fi ajuns aproape o lună), ci pe o rugăciune: îşi doreşte -l revadă pe Preşedinte.

Mameha doreşte facă afaceri cu Mama de la okiya unde locuieşte Chiyo, iar aceasta hotărăşte o trimită la şcoală, unde va învăţa devină gheişă: face cursuri de dans, de muzică şi învaţă toate tainele şi misterele gheişelor. Dar pentru Chiyo totul este greu şi având multe piedici din partea rivalei cu care locuieşte, Hatsumomo, care îi face viaţa grea, îi este şi mai greu. Avându-o pe Mameha ca “sora mai mare”, aceasta petrece mult timp cu ea şi o învaţă ce şi cum să facă, astfel încât să poată câştigă mulţi bani şi să fie adoptată de mama okiei, până la vârstă de 20 de ani.

memoriile-unei-gheise

Se întâmplă multe lucruri între timp, încep apar multe sentimente faţă de bărbaţii pe care îi cunoaşte, iar Chiyo ajunge obţină un preţ foarte bun, cel mai mare preţ care a fost acordat unui “mizuage” (virginitatea unei fete, înainte de a deveni gheişă – acestea trebuie să fie virgine, altfel nu pot deveni gheişe). Fiind deja cunoscută, pentru mergea cu Mameha la evenimente, aceasta devină o ţintă şi mulţi bărbaţi o doresc, astfel se porneşte o licitaţie. La care participă cei interesaţi o dezvirgineze (cam asta se întâmplă, asta era rolul acestui mizuage). Vei afla cine licitează, la cât ajunge preţul ei şi vei afla se reîntâlneşte cu Preşedintele de mai multe ori, exact aşa cum şi-a dorit când era micuţă şi l-a întâlnit pentru prima dată pe cel care îi va schimba de fapt, destinul şi viaţa. Apar multe personaje care o debusolează, apare iubirea în joc, lucru interzis în viaţa unei gheişe. Este o carte care m-a impresionat, care m-a surprins, care mi-a oferit multe stări pe parcursul lecturii.

bestseller-memoriile-unei-gheiseAm revăzut şi filmul, dar sunt dezamăgită de acesta. Îţi recomand cartea, este cu mult mai bună şi pe lângă finalul filmului, vei afla mai multe şi despre viaţa lui Chiyo, care de fapt îşi schimbă numele în momentul în care devine sora Mamehai, în Sayuri. Despre viaţa ei de după războiul mondial, despre unde ajunge după ce nu mai este gheişă. Tu ai citit cartea? Eşti tentată să o citeşti?

Mulţumesc pentru vizită! Te pup!